ღ Memories to Remember ღ: Homemade Sardine

Monday, August 2, 2010

Homemade Sardine


Gatai tangan nak wat homemade sardin padahal bukan ada pressure cooker pon! Tapi nak gak merasa wat sardin sendirik kan. Jadik pakai ja la periuk yang ada. Aku guna ikan tamban beli semalam. Korank tau ja la kan ikan tamban ni manyak tulang. Silap ari bulan tercekik tulang ikan tamban. kehkehkeh! Kalo tak guna pressure cooker memang tak empuk pon tulang ikan tu. Patutkah aku letak sudu besi??? Heh... Heh! Sangat leceh la makan sebab tulang tak empuk tapi rasa memang seakan2 sardin lam tin. Macehhh Kak Hana dan Mat Gebu kongsi resipi ni...


Homemade Sardine (Mat Gebu)

Bahan-bahan:
  • 700 g ikan tuna
  • 1/2 cawan tomato puree
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 25 g bawang putih*
  • 80 g bawang merah*
  • 20 g halia*(dikisar halus)
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 2 1/2 cawan air
Cara membuat:
  1. Ikan tuna dibersihkan, potong sederhana besar, buang kepalanya. Perap dengan sedikit garam dan jus limau nipis selama 10 minit. Cuci bersih dan toskan.
  2. Dalam periuk tekanan, panaskan minyak masak, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga harum, masukkan tomato puree dan masak hingga terbit minyak. Tuang air dan masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa.
  3. Bila mendidih, masukkan ikan tadi, kacau rata dan tutup periuk tekanan. Pasangkan injapnya dan bila periuk mengeluarkan wap dan bunyi "berdesir", kecilkan api dan biar masak perlahan selama 1 jam (ikut cara guna pada periuk tekanan masing2)...
  4. Cukup waktu, bawa periuk tadi dalam sinki dan alirkan air paip atasnya sehingga wap dalam periuk habis, buka tudungnya dan periksa keadaan ikan, selalunya pada masa ini ikan masih kekal dalam bentuk asal, tapi tulang2nya menjadi lembut seperti sardine dalam tin.
  5. Boleh lah dimasak mengikut kreativiti masing2. Nak buat sandwich pun boleh, nak cicah dengan roti pun boleh..atau goreng macam kita masak sardine biasa.

Nota: dah wat sardin homemade terus tumis bawang bagai macam masak sardin tapi takleh kacau sangat nanti ikan hancur.

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 5:22 PM
6 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter