ღ Memories to Remember ღ: Rendang Udang

Wednesday, June 30, 2010

Rendang Udang


Lauk semalam... Huehuehue! Resipi dari dapo LOVE dan resipi asal dari Kak Fida MyR. Terima kasih LOVE ngan Kak Fida kongsi resipi ni. Sedapppp yerr! Sampai MIL aku suh panaskan saki baki kuah rendang udang tu walaupon udang dah habess... Sedap katanya... Terus kembang lobang idong. Sniff sniff! Cuma aku tak letak daun kari. Maleh tol nak tun bawah ambik daun. Ni la padahnya kalo dapo kat tingkat dua. Bertambah cikeding la aku...

Bahan-bahan:
  • 1 kilo udang harimau - bersihkan dan toskan
  • 1 senduk cili kisar
  • 1 biji bawang besar *
  • 4 ulas bawang putih *
  • 2 hiris halia *
  • 4 sb serbuk rempah kari
  • 2 batang serai - dititik
  • 2 lembar daun kari - dipetik2
  • 1 cawan santan - drpd 1/2 biji kelapa
  • 3 sb penuh kerisik
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 kpg asam gelugur atau sedikit air asam jawa
  • minyak utk menumis

Cara-membuat:
  1. Kisar bahan2 yg bertanda * dan campurkan cili kisar dan rempah kari.
  2. Panaskan minyak dlm periuk dan tumiskan campuran bahan kisar, serai dan daun kari hingga wangi.
  3. Masukkan santan, garam, gula, asam dan kerisik, gaul rata, tambah sedikit air dan masak mendidih. Masukkan udang dan gaul rata dan masak hingga udang berubah warna. Matikan api dan siap utk disajikan.


Kandid Kamera: Majalah Pearl JUSCO pon jadik model rendang. Kikikiki!

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 12:09 PM
0 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter