ღ Memories to Remember ღ: Cream Corn Hoen Kwe

Friday, October 30, 2009

Cream Corn Hoen Kwe


Hari ni keje melepat sensorang. Macam tak caya jek aku melepat. Chehh, cam susah no nak melepat tu! Huihhhh! Cam kerekkkk jek bunyi. Kihkihkih! Rupa lebih kurang lepat jagung tapi lebih kepada kastard sebab guna tepung hoen kwe jek dan tak yah kukus. Resipi dari Happy Flour. TQ²...


Aku melayukan resipi asal. Sapa² tak paham bahasa melayu leh gi tengok sini. Kot² ada yang tak paham bahasa melayu. Hehe! Cuma 1st time wat resipi ni jadik tekak aku rasa manis. Sapa² tak suka manis leh kurangkan guna sebab krim jagung tu pon dah manis.

Bahan-bahan: (saiz dan jumlah mengikut citarasa sendiri)
  • 100g tepung hoen kwe
  • 460g santan
  • 85g gula
  • 240g krim jagung
  • Daun pisang secukupnya (dilayukan)

Cara membuat:
  1. Campurkan tepung hoen kwe, gula dan santan sehingga sebati.
  2. Masak adunan tadi dalam periuk mengunakan api yang sederhana. sentiasa kacau sehingga adunan tadi sedikit pekat.
  3. Masukkan dan kacau krim jagung ke dalam adunan tadi dan masak sehingga pekat. (jangan terlebih pekat kerana apabila terlebih pekat ianya akan keras ketika sejuk)
  4. Kemudian masukkan sedikit adunan tadi ke dalam daun pisang dan bungkuskan seperti membungkus lepat.
  5. Simpan dalam peti sejuk dan hidangkan.

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 6:02 PM
7 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter