ღ Memories to Remember ღ: Sambal Terung Bakar

Friday, May 8, 2009

Sambal Terung Bakar

Sekian lama aku tak publish gambar masakan. Ni bukan bermakna kerajinan masak memasak aku dah datang yer tapi saja publishkan sebab tergoda gondam tengok Sambal Terung Bakar kat dapo kak Yatt semalam. Lama betol aku tak wat terung bakar tapi kali ni wat versi lain.

Aku memang tak tahan lapar dengan bau terung bakar ni. Apa lagik kalo diratah gitu jek dengan belacan dan diperah air limau... Marbelesss!! Aku dah telan air liur dah ni. Miahahahaha!



Resipi ni banyak yang diubah skit bukan nak menderhaka yer tapi banyak barang dapo dah kehabisan stok nighh!! Sungguh tensen oke... Memang hari ni atau sok nak kena soping barang dapo plak! Penat soping semalam pon tak hilang lagik ni... Terima kasih kepada tuan empunya resipi dan jugak kak Yatt sebab rajin korek resipi. kihkihkih! Sedappp!! Aku suka ratah gitu jek dari makan dengan nasik... Huehuehue!


Sambal Terung Bakar

Bahan-bahan:
  • Sebiji terung di bakar dahulu
  • Tomato di potong dadu *Tadak lam stok gantikan ngan air asam jawa skit jek
Bahan yang di blend
  • Bawang putih *pon kehabisan stok...
  • Bawang besar
  • Cili besar *sama gak kehabisan stok. Memanjang jek kehabisan. kahkahkah! Aku ganti ngan cili kering kisar
  • Cili api
  • Belacan
  • Udang kering di tumbuk halus *ni memang berkurun dah kehabisan, tunggu aku balik Sabah nak borong! Muahahahaha! Aku ganti ngan ikan bilis yang ditumbuk.
  • Ikan kering dipotong dadu dan digoreng dulu *ni aku saja tambah sebab nak menghabiskan stok ikan kering plak

Cara membuat:
  1. Tumis bahan blend sehingga garing masukkan udang kering dan sedikit air..
  2. Gaul rata masukkan gula dan garam sedikit mengikut rasa.
  3. Last sekali masukkan terung bakar yang telah di potong dadu bersama tomato, setelah sebati angkat .. siap

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 2:16 PM
0 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter