ღ Memories to Remember ღ: Kentang Bakar Berkeju

Thursday, January 8, 2009

Kentang Bakar Berkeju

Tadik pagi tak brapa sehat sampai terpaksa beli lauk kat luar. Tetiba perut rasa sakit ya amat. Aku sempat garamkan ikan selayang nak wat ikan masin jek pagi tadik. Huhuhu! Sempat lagik nak wat ikan masin tu. Masa nak garamkan ikan, aku rasa nak pitam plak. Muka dah pucat semacam. Aku cuba tahan selagi boleh. Lepas garamkan ikan, aku terus naik atas masuk bilek dan baring. Aku cuba tido sambil nahan sakit perut walaupun aku dah telan 2 bijik panadol menstrual. Nasib baiklah pas tido tu aku dah rasa ok skit. Jadik petang tadik, aku sempat la wat Kentang Bakar Berkeju resipi dayang jack untuk mengisi perut yang masih lapar... Aku wat cincai jer. Aku guna keju cheddar dan parmesan jek dan tambahkan sedikit susu segar dalam kentang lecek.


Bahan-bahan:
  • 5-6 biji kentang (dibersihkan dan direbus dgn sedikit garam)
  • 1 sudu besar mentega
  • 70-100 gm keju parut
  • 1/2 sdt lada sulah
  • 1 ulas bawang putih (dibakar dgn kulit, kemudian dikupas dan dicincang halus) - optional
  • daun sup (dicincang) -optional
  • secubit garam
  • kertas foil
Cara membuat:
  1. Panaskan oven dengan suhu 180C. Kentang yang telah direbus bolehlah dibelah dua atau dipotong mengikut kreativiti sendiri.
  2. Keluarkan isi kentang dan letak di dalam satu bekas. Kulit kentang jangan dibuang.
  3. Lenyek-lenyekkan isi kentang sehingga hancur. Kemudian masukkan mentega, lada sulah, sedikit keju parut, daun sup dan garam. Gaulkan rata².
  4. Kemudian masukkan semula isi kentang tadi ke dalam kulit kentang. Balutkan kentang dengan kertas foil dan susunkan di atas dulang pembakar. Bakar selama 10-15 minit.
  5. Keluarkan kentang dari oven dan taburkan lebihan keju parut dan bakar semula sehingga keperangan.
  6. Setelah masak, keluarkan dari oven dan hidangkan.

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 9:22 PM
2 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter