ღ Memories to Remember ღ: Ikan Cencaru Goreng

Saturday, January 10, 2009

Ikan Cencaru Goreng

Hari ni cuci mata tengok ikan goreng jek. He.. he.. he.. Semalam masa duk surfing nyuping kat umah orang, nampak resipi ikan goreng ni kat umah Yatt... yang membuatkan aku tak tahan nak cuba resipi ni sebab salah satu bahan resipi ada belacan. Belacan² jan duk sebot aaa! Sensitip tau! Kikiki! Bahan yang aku tak guna dalam resipi ni cili boh sebab tarak stok dan kunyit serbuk gantikan dengan kunyit hidup.

Nampak tak mata ikan cencaru aku ni tersembul kluo. Jadik ini dimaklumkan ikan cencaru goreng ku ini hanya sesuai untuk tontonan 24 tahun 4 bulan ke atas sajek. Kah kah kah! Dak² kecit get out! Get out! Kang mimpi ngeri kang kang! Akekekeke...

Bahan-bahan:
  • 5 ekor ikan sardin (atau apa saja jenama ikan) <-- Tuan rumah guna ikan cencaru
  • 2 sudu besar cili boh
  • 2 sudu besar bawang besar (yang telah dikisar)
  • 1 sudu besar cuka
  • sedikit belacan
  • sedikit serbuk kunyit
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menggoreng
Cara membuat:
  1. Bersihkan ikan (boleh gunakan cuka untuk membasuh ikan) dan dikelar.
  2. Gaulkan bahan² hingga sebati.
  3. Sapukan bahan² yang telah digaul tadi pada ikan. Goreng dalam minyak yang panas dengan menggunakan api yang sederhana.
  4. Bila dah masak, bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama nasi putih.

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 11:13 AM
6 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter