ღ Memories to Remember ღ: Coklat Cheesecake & Sambal Ikan Bilis

Monday, January 26, 2009

Coklat Cheesecake & Sambal Ikan Bilis

Aku dah lama nak wat marble cheesecake ni tapi nak versi bakar. Carik punya carik resipi kat myr, aku jumpa resipi Coklat Cheesecake Kukus ni. Aku malas nak kukus jadik, aku bakar jek. Memang asal resipi sepatutnya ni pon bakar jugak, cuma tuan empunya resipi ni menggunakan kaedah kukus. Aku suka kek coklat masak dengan kaedah bakar sebab suka dengan bau coklat bila dah masak. Memang harum serumah kan kan! Jadik ni la dia coklat cheesecake ku yang dah dipotong.




Bahan-bahan:

Bahan A:
  • 180 gram mentega
  • 20 gram serbuk koko, diayak
  • 170 gram gula kaster
  • 3 biji telur
  • 120 gram tepung naik sendiri, diayak
  • 1 sudu teh baking powder, diayak
Bahan B
  • 250 gram krim keju (Phildelaphia)
  • 60 gram gula kaster
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 biji telur
Cara membuat:
  1. Pukul butter and gula.
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji.
  3. Masukkan tepung, serbuk koko dan baking powder yang telah di ayak. Gaul rata.
  4. Di sebuah bekas yang lain, pukul kesumua bahan bahan B hingga kembang.
  5. Tuang 1 bahagian adunan A kedalam loyang dan ratakan. Kemudian tuangkan semua adunan bahan B. Ratakan permukaan loyang.
  6. Tuangkan baki adunan A.
  7. Masukkan ke dalam acuan dan kukus - selama 60 mins.(atau sehingga masak)
  8. Setelah masak tunggu hingga betul betul sejuk sebelum dipotong dan hidangkan.

Sambal ikan bilis mak aku. Huhuhuhu! Ma peberet woo... Mak aku masak sambal ikan bilis ni memang sedap! Bukan nak bodek tauu!! memang surely sedap! Aku yang sebelum ni tak brapa sangat layan sambal ikan bilis, bleh jatuh cinta sama ini sambal ikan bilis mak aku. Memang ramai orang jatuh cinta ngan sambal ikan bilis mak aku ni. Aku ni kononnya berangan la nak wat Burger Malaysia tapi tak jadik. Malas pulak aku nak mengadun. Kahkahkah! Nasib baik mak aku wat jemput² ikan bilis. Jadik tak kempunan la nak main cecah² sambal ikan bilis ni.

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 3:41 PM
8 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter