ღ Memories to Remember ღ: Ayam Dan Telur Ayam

Tuesday, January 20, 2009

Ayam Dan Telur Ayam

Semalam gi jusco beli sayap ayam 9 ketol. Jadik hari ni, aku goreng ayam jek memandangkan ikan dalam peti sejuk dah habis. Tambahan plak semalam hari isnin, sure tadak ikan. Kat rumah ni memang jarang sangat ler makan ayam disebabkan ayah aku tak minat makan ayam sejak ayah aku masak berpuluh² ekor ayam beberapa tahun lepas. Ayah aku ni tak bley ciom bau hanyir ayam. King aku pon sama gak! Kalo nak masak ayam mesti berempah². Kalo goreng kunyit jek tak laku ler ayam aku. Hehe! Aku goreng ayam pon mesti berempah tapi kali ni ikut resipi Ayam Goreng Berempah Kak Noorsha yang lebih berempah nyeerrr tuuu... Hehe! Tenkiu kak Noorsha. Layan jer la ayam goreng berempah aku ni yerr. Kalo nak seketul, aku cuma leh bagik tulang jek! Huehuehue!

*Update* Makcik², kakak², pakcik²... cubalah resipi ni. Sedap oke! Sedap sangat! (Ikhlas ni kak Noorsha... hihi) Kompem makan tinggal pinggan, tulang ayam pon bleh blasah kalo nak. Akekeke! Kalo tak sedap, bleh datang KL sekeh paler kak Noorsha tuan empunya resipi. Kihkihkih!

Bahan-bahan:
  • 6 ketul ayam (bahagian tulang lebih sedap)
  • * 1 biji bawang sederhana besar
  • * 2 biji bawang putih
  • * 1 batang serai
  • * 1 inci halia
  • * 1 inci kunyit
  • * 1 inci lengkuas
  • * 1 batang cili merah @ 5 batang cili api (lebihkan kalo nak pedas)
  • * 1 sudu kecil ketumbar biji
  • 1 sudu kecil jintan manis
  • * 1 sudu kecil jintan putih
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 3 sudu besar serbuk kari
  • Garam
  • Serbuk perasa (optional)
  • 1 biji telur
  • Tepung gandum secukupnya untuk menyalut ayam.
Cara membuat:
  1. Bahan bertanda ( * ) perlu ditumbuk @ dikisar halus. Gunakan blender kering kalau nak kisar.
  2. Perap rempah yg siap ditumbuk @ diblender, serbuk lada hitam, serbuk cili, serbuk kari, garam dan perasa bersama ayam lebih kurang 1/2 jam. lagi lame perap lagi sedap.
  3. Panaskan minyak didalam kuali. sementara tu, pecahkan telur dan gaulkan bersama ayam yg telah diperap tadi hingga rata.
  4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga cukup menyalut ayam tadi.
  5. Goreng serta merta hingga garing.

Hahh.. Ni sup telur! Disebabkan ikan tadak, terpaksa la makan berlaukkan sup telur. Huhuhu! Kak Noorsha... sama tak mangkuk kiter??? Kihkihkih!


Bahan-bahan:
  • 4 biji telur
  • 2 biji kentang (dipotong dadu)
  • Su'un (direndam)
  • Tauhu kering (direndam dan dipotong kecil)
  • 1 ulas bawang kecil (ditumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1/2 kiub ikan bilis maggie
  • 1/2 kiub daging Knorr
  • Sup bunjut
  • Air secukupnya (lebih kurang 3-4 gelas)
  • Garam
  • Perasa
Cara membuat:
  1. Goreng bawang dengan lebihan minyak ikan sehingga naik bau.
  2. Masukkan air, sup bunjut, kiub dan kentang. Didihkan dan masak sehingga kentang empuk.
  3. Kemudian masukkan su'un, tauhu kering, garam dan perasa.
  4. Slowkan api, pecahkan telur dan biarkan telur masak. Pastu bolehlah dihidangkan.

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 2:58 PM
9 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter