ღ Memories to Remember ღ: Versi Bakar

Wednesday, December 10, 2008

Versi Bakar

Sebelum bertolak ke Sg Buloh ari tu sempat wat Kek Coklat (nanti akan dipublish) pastu semalam wat Kek Apple dan hari ni wat Kek Kukus Velvet Hawflakes. Melampau² rajinnya... Hehe! Seumur hidup baru 3 kali wat kek lapis² camni. 2 kali wat kek lapis Sarawak 3 tahun lepas dan ni kali ketiga wat kek lapis. Penat memang penat, mata ni pon dah layu² jer nak bantal . Sebenarnya aku lagik suka wat kek skali masak. Tinggal tunggu masak jek... cuma hari ni tetiba nak wat kek lapis² plak. Resipi Kek Kukus Velvet Hawflakes mudah dari kak Fida. Resipi ni aku wat versi bakar, derhaka skit kepada tuan empunya resipi. Huehuehue... Alhamdulillah... jadik jugak, cuma mungkin struktur tak selembut dikukus...



Bahan-bahan:
  • 5 biji telur - grade A yang sejuk (dari peti ais)
  • 225 g gula halus
  • 220 g tepung gandum*
  • 1 sudu kecil rata baking powder*
  • 1 sudu besar ovalette
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 100 ml minyak jagung/masak
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • pewarna ikut suka
  • secukup hawflakes
Cara membuat:
  1. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan² di dalam mangkuk mixer kecuali minyak, hawflakes dan pewarna.
  2. Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dengan senduk atau spatula hingga sebati.
  3. Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yang telah dipanaskan dulu.
  4. Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus. Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  5. Setelah kek masak, biarkan di dalam loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 6:42 PM
2 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter