ღ Memories to Remember ღ: Peach Poundcake

Friday, December 26, 2008

Peach Poundcake

Hari ni ada mood rajin nak wat kek. Resipi Mango Poundcake kat Myr. Bila tengok gambo poundcake nure cantik padat. Teringin la nak hasil yang sama tapi tatau napa tekstur kek aku tak padat macam nure punya. Adakah ini salah aku yang mengadun atau oven yang membakar? Huhuhu! Aku tadak manga kat umah, suma dah abis aku bedal... Jadik aku guna buah peach dalam tin tu jek.


Bahan-bahan:
  • 100g non-salt butter (suhu bilik)
  • 100g gula halus
  • 120g tepung gandum dan 1 /2 sudu teh baking powder (ayak)
  • 2 biji telur (suhu bilik)
  • 150g mango (aku guna peach)

Cara membuat:
  1. Pukul butter sampai kembang. Masukkan gula dan pukul lagi sampai jadi seakan putih.
  2. Dalam mangkuk lain, pukul telur sekejap(macam nak buat telur dadar). Masukkn dalam (1) sedikit demi sedikit sambil dipukul.
  3. Dengan menggunakn senduk kayu, masukkn bahan yang diayak dan kacau sambil rata.
  4. Masukkan mango dan gaul sampai semua bahan sebati.
  5. Lapik bekas bakar dengan kertas minyak. Masukkan adunan.
  6. Bakar dalam oven yg telah dipanaskn terlebih dahulu pada suhu 170C selama 40 minit. Cucuk dengan lidi untuk pastikan kek benar² masak.

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 7:50 PM
0 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter