ღ Memories to Remember ღ: Ohh sup dagingku...

Wednesday, December 3, 2008

Ohh sup dagingku...

Cam hampeh jek kan rupa sup daging aku... Aku kekadang tak reti nak menghias makanan. Tau masuk mulut jek. Tak pa la, yang penting rasa sedap. Sup ni makin di panaskan makin sedap maksudnya setiap kali nak makan panaskan, daging tu akan menyerap rasa rempah.


Bahan-bahan:
  • 1 kilo daging (dipotong kecil)
  • 1.8 liter air
  • 1 biji bawang besar*
  • 7 biji bawang kecil*
  • 7 biji bawang putih*
  • 2 inchi halia*
  • 2 sudu makan ketumbar*
  • 1/2 sudu makan jintan putih*
  • 1 sudu kecil jintan manis*
  • 1 sup bunjut
  • garam
  • minyak

Cara membuat:
  1. Daging dalam keadaan suhu bilik agar tidak masak terlalu lama untuk empuk. Rebus daging dengan air bersama sup bunjut sehingga air rebusan menjadi separuh atau daging empuk.
  2. Blender bahan bertanda * dan tumis dengan minyak sehingga hampir garing.
  3. Kemudian tuang tumisan tadi ke dalam sup daging.
  4. Letak garam secukup rasa dan serbuk perasa (aji no moto) untuk perasa tambahan.
  5. Bila dah siap, bolehlah dihidang...

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 11:57 AM
0 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter