ღ Memories to Remember ღ: 2 resipi mudah...

Tuesday, November 11, 2008

2 resipi mudah...

Hari ni terlebih rajin plak nak masak. Rajinlah konon! Jadik 2 resipi mudah aku wat hari ini untuk membesarkan badan. He.. he.. takde lah besar, keding jek... Sebenarnya resipi Ebi Mayo ni memang dah lama nak wat tapi tak terbuat². Lama tu, ermmm.. adalah 10 bulan. Pakkan lah aku elegik seafood.. dah aku bedal tanpa menoleh ke belakang. Huehuehue! Bubur gandum ni aku memang suka makan tapi jarang makan... Errmmm.. camna tu ek? Pening... Opss... terlupa nak bitau. Resipi Ebi Mayo ni adalah resipi Ringo a.k.a kak Hani dan BuburGandum ni resipi dari Syahmi


Ebi Mayo @ Udang Mayones

Bahan-bahan:

  • 30 ekor udang (kupas kulit belah belakang)
  • garam secukup rasa
  • 1 sb air perahan halia
  • 2 sb tepung ubi
  • minyak untuk menggoreng
  • 5 sb mayones
  • 1 sb condense milk
  • salad (lettuce, cucumber, celery - potong nipis memanjang)

Cara membuat:
  1. Basuh bersih udang, gaul dengan garam dan air halia. Ketepikan sebentar.
  2. Potong sayuran, letak dalam pinggan.
  3. Dalam bowl, kacau mayones dengan condense milk.
  4. Panaskan minyak. Gaul 1 dengan tepung ubi. Goreng hingga kekuningan, tos minyak. Masukkan kedalam 3, gaul rata. Hidangkan diatas 2. Siap



Bubur Gandum


Bahan-bahan:
  • 1 cawan gandum ( a.k.a. Terigu )
  • 2 cawan santan
  • Gula mengikut rasa
  • Sedikit garam
  • Sehelai daun pandan ( disimpul )

Cara membuat:
  1. Rebus gandum hingga kembang (Kalau nak jimat masa , rendam dulu beberapa jam )
  2. Masukkan santan dan daun pandan.
  3. Masukkan gula dan sedikit garam.
  4. Tunggu hingga mendidih.
  5. Boleh tambah santan jika inginkan kuah yang banyak.

Labels:

what did i do so wrong that you had to leave me alone ... at 9:53 PM
0 people in the crowd heard my words

The Lover

  • ♥Jiya
  • ♥Queen
  • ♥Virgo
  • ♥Malaysia
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
  • as i walk alone in the cold rain,
  • my mind drifted away to the past.
  • to what we used to be
  • to the secrets we used to share.
  • how i wish you were here with me,
  • sharing the umbrella
  • in this lonely yet cold night.
  • whispering sweet nothings in my ear
  • i miss you so much.
  • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Wishes

  • ♥Barbie Doll kembar..
  • Kamera DSLR
  • ♥Kontrol Amarah
  • Mo jadik tokey...
  • ♥Berat badan 47-50kg

Loves

  • ♥Kamben
  • ♥Belacan
  • ♥Kek
  • ♥Hadiah
  • ♥Tido
  • ♥Komputer
  • ♥Kamera
  • ♥Jalan² cari pasat

Hates

  • ♥Lipas
  • ♥Kumbang
  • ♥kurus
  • ♥Anjen

Notes

    Gambar-gambar dalam blog ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA tuan rumah bernama JIYA seorang pengembala kambeng. Jika ingin menggunakan gambar-gambar hak milik tuan tanah sila dapat keizinan dahulu yer. Jika TERambil *erkk ada ker istilah TERambil?? Hehe sila KREDIT ke 14sept's Blog. Sebarang komen, pandangan dan pertanyaan sila email callmejiya[at]gmail[dot]com

Audience

    Klik Me!!!






Once Upon A Time


Gotcha!

My Baby

    ♥ 1st baby boy (15 April 09 - 29 Julai 09)

Little Colour Shop


E.zi Photography


Bla Bla Bla Blacan

I will follow you~ Follow you wherever you may go~

Hit Counter

  • free hit counter